CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 18:06)
CITAT (ifibi @ 25-01-2006, 18:01)
Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill avla på sin huskatt. Alla katter är ju vackra djur! Avel på huskatter kan ju vara precis lika seriös som avel på raskatter. Det handlar ju om att få fram bra och friska exemplar.
Vill också poängtera att det även finns raskatter på katthemmen...
Näe, tycker i och för sig inte jag heller. Men att ifrågasätta varför vi andra "slänger" ut så mycket pengar på våra raskatter istället för att köpa en katthemskatt och donera resten av pengarna dit, då kan man fundera på varför man avlar på huskatter (istället för att låta köparna ta sina katter från katthemmen) Det va´själva dubbelmoralen jag opponerade mig emot, inte själva avlandet i sig, det finns många vackra huskatter också.
Tack Ifibi! Vilken fin katt du har, underbar röd färg, en perserdam gissar jag?
Reserv, om du läser hela tråden så kommer du att se att jag redan förklarat detta, men jag tar det igen nu när jag förstår vad du är arg på:
Jag har lagt ut bilder på min kattungar, INGEN (utom de som är mina vänner) på Odla VET något om hur jag bedriver min avel, seröst eller inte...
DÅ pm:ar Scrollan mig och i frågasätter: Hur kan du avla på huskatter när det finns så många hemlösa katter på katthemmen?
Det är inte första gången det händer och jag tycker att det är lika oförskämt som när jag ställde samma fråga till Scrollan här på forumet för att försöka visa hur korkad frågan är. Inte för att jag tycker det jag skrev. Utan bara för att visa, ok?
OM man undrar över varför jag avlar som jag gör är det väl lämpligt att fråga om det och inte påstå att jag med min avel bidrar till ökningen av katter på katthemmen, för mina katter är inte där lika lite de flesta raskatter. Men som Ifibi påpekar så finns det även raskatter på katthemmen...
Problemet med huskattena är inte vi få som bedriver en seriös avel utan det stora antalet misskötta hemlösa katter. Katter som ränner runt och förökar sig utan kontroll.
Det pågår ett seröst arbete för att höja kattstatusen och på sikt försöka komma ifrån detta med att bondkatter är rena skiten och skänks bort. Inget av detta blir bättre för att man kastar sig över mig som faktiskt tar lika stort ansvar för mina kattungar som vilken rasuppfödare som helst.
Mvh
Fenja