Hej!
Var hos veterinären igår för att ge Sigge hans andra vaccination. Då pratade vi lite om mat oxå. Nu har han en matskål som står framme hela dagen med torrfoder, det är det han får, jag häller upp dagens ranson på morgonen och sen äter han av det under dagen. Än så länge äter han inte upp allt utan det brukar alltid vara lite kvar...
Veterinären tyckte att jag skulle sluta med det och vänja honom vid att få mat två gånger om dagen istället, hon sa att risken är stor att han kommer att bli överviktig och att katter som har ständig tillgång till mat ofta blir tjocka.
Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill ju inte att han ska bli tjock men om han får en ranson som räcker hela dagen kan ju inte det vara fel, eller? Värre är ju så klart om han äter upp allt på morgonen och jag fortsätter fylla på, men så är det ju inte och så tänker jag aldrig göra, är det slut så är det slut. Annars får han väl börja äta 2 gånger om dagen om det skulle bli så... Hänger ni med?
Det känns smidigt att kunna ge honom allt på morgonen och sen får han portionera själv. Det känns som att hela matsituationen blir lite avdramatiserad då, finns inte risken att om han bara får mat 2 gånger blir han fixerad och slukar allt på en gång då när det finns?
Att ge mat en gång om dagen är ju enklast också om man skulle vara borta en kväll tex, och då min "bortastund" skulle sammanfalla med en matservering... Det problemet har vi ju inte nu...
*puh* det blev en lång utläggning... Men jag undrar hur gör ni?!