ca +5 försöker jag att hålla där men ibland går det uppåt +8 ifall det är mildväder ute. Jag har en massa plantor i en plastback(både pelargoner och fuchsior är det i den), de sitter tätt pressade emot varann. All jord har jag inte skakat bort och jag skvätter på små mängder vatten ett par gånger under vilan (men inte för mycket övervattning är värre än torka). När det är runt +5 är pelargonerna i vila och behöver inget ljus och det är bra det för det finns inga fönster i förrådet.
I år fick de ju en köldperiod med -6 precis som fuchsiorna på hösten så alla kommer nog inte att överleva men jag kan se att några åtminstone har lite skott. I normala fall när växterna inte har blivit djupfrysta innan förvaringen brukar runt 90% av plantorna överleva åtminstone när det gäller pelargoner, fuchsiorna har högre överlevnad där är det nog runt 95% som överlever och den/de som dör har ofta gjort det p.g.a övervattning.
Detta är enda sättet jag kan förvara pelargoner och fuchsior jag får inte så mycket plats av mina föräldrar i förrådet de har så mycket annat de vill ha därinne så jag måste klippa hårt och pressa ihop växter för att få plats med dem, men det verkar ju funka riktigt bra. Ska se om jag kan ta lite bilder imorgon tror jag har min kamera här någonstans.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|