Jag har (utöver en massa byggskrot) diverse båtprylar i trädgården, och dekorerar allmänningarna här på holmen med gamla träekor som jag odlar i.
Har också sedan vi sprängde berg en del intressant formade sprängstenar som jag borrat hål i, målat och periodvis hänger upp i träden. Ser lite ut som flygande stenar. Några jordstenar har jag försökt måla så att de delvis ser transparenta ut, men hittills är det nog bara jag som ser hur genomskinliga de är... Sedan är jag mycket förtjust i ballonger, mest på vintern. Två gånger per år (födelsedagar i december + slutet av januari) hänger jag upp ballonger i långa snören i träden. Vackrast mot snön och det dova dags- och vinternattsljuset blir de enfärgade som är lite genomskinliga, så de använder jag mest. (Jag har faktiskt rabatt på dem numera, efter att ha köpt flera tusen på samma ställe...) I år klättrade jag högt upp i ekarna och behängde hela tomten med 200 ballonger. De höll sig i flera veckor.
Eldar tycker jag också om. På vintern tänder jag eldar på isen strax utanför tomten, och ofta låter jag en och annan marschall stå och brinna.
Isskulpturer bygger jag upp på vintern. Något år blev det en julelefant utanför grinden, ett annat år en flodhäst. I år inspirerade flera från detta forum mig att stoppa plastblommor i hinkar och låta frysa. Jag byggde höga pelare av dem och även om de inte blev så tjusiga så blev de roliga.
Jag skulle inte köpa en plasttomte till egna trädgården men tycker det är roligt att se trädgårdar som är fulla av andra sorts dekorationer än de jag gör. Något år kanske jag sätter både en lysande tomte och en mängd småljusslingor på mina växttak. Naturligtvis ska ljusslingorna lindas tätt runt skorstenarna, och säkert kommer en gran och en halmbock upp på taket nästa jul!
--------------------
|