CITAT (Parazzi @ 02-02-2006, 14:19)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-02-2006, 14:16)
........men jag tror att det är fler kvinnor än män som ältar.
Jepps, vilket påvisar att det är ett kvinnligt beteende.

Jag tror snarare att man skall kalla det ett mänskligt beteende eftersom det är vanligt bland båda könen. Kanske vanligare bland kvinnor men det spelar mindre roll.
Att fastna i ältande och bitterhet handlar inte bara om hur man är funtad som människa utan också om ens livssituation. Om man har ett stimulerande liv där man kan motivera sig att göra många olika utvecklande saker och har nåt att se fram emot är risken mindre för att hamna i ältandet.
Om man t.ex. hänger upp hela sitt liv kring sitt arbete så blir man väldigt utsatt den dan man får sparken och inte har nåt meningsfullt att göra med sin tid. Om man baserar hela sitt liv på sin partner blir man lätt knäckt och bitter den dan man blir sviken. Man måste tro på sig själv och sin framtid och den blir inget annat än vad man gör den till.
Jag lever mitt liv lite i "framtiden", är immun mot bitterhet på det sättet, önskar dock att jag kunde leva lite mer "nu". Att leva i det förgågna ligger inte för mig. En slags selektiv demens kanske ...