|
Tänk om det var så enkelt att alla kunde bestämma själv! Jag tror knappast att uttalanden från en sida som säger "livet ÄR mycket tråkigare utan katt" eller "hundvalpar är den enda lycka som går att köpa för pengar" eller från den andra "jag ser hur det ser ut hos djurägare utan dessas rosafärgade glasögon" övertygar någon på andra sidan. För mig är det inte så enkelt att jag kan säga tvärsäkert att jag tycker om hundar och katter, eller att jag inte gör det. Jag klappar gärna om fina, snälla husdjur hos skötsamma ägare som tar sitt ansvar. Ägare som har tid och intresse och respekterar både vad djuren kräver och att andra människor inte ska behöva drabbas av djuret. Däremot hatar jag lösa hundar som hoppar och skäller vilt och "bara vill hälsa", men sådant är förstås inte hundens fel utan den oförstående ägarens. Jag som bor ensam borde ju kunna välja själv och har bara fiskar som husdjur. D v s som jag själv har ansvaret för. Men visst springer både hund och katt förbi - behöver det sägas att det är en märkbar skillnad i hur mycket vilt jag ser runt knutarna sedan hyresvärden i huset brevid skaffade hund, även om den inte springer lös lika ofta nu som på sommaren? Min slutsats blir alltså att skötsamma ägare absolut kan ha hund eller katt, men att man måste ta hänsyn till sådana som inte vill. Går det inte att övertyga personen i fråga, bör han/hon få slippa.
Olle
|