CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-01-2006, 08:05)
Hej hopp,
För smak - jaa-a jag älskar Lemon Drop! Den kan hålals rättså halvkompakt, dne vill gärna bli stor :-) och frukterna är underbara.
Rocoto - men inget för den platsknapre ;-)
Jamaican bell är ljuvlig, den har många namn men inte alla är faktiskt samma, vissa är ju C annum, sedan finns det en med annat artursprung också. Den blir ganska så stor men ack så rikbärande! Och sådant samtalsämne med ;-)
En riktigt bra tidig chili med massor med frukter är 'Albansk' - den ger chilisar som ser ut som dem i affären, massor av dem och tidigt med. White cayenne har gett bra resultat hos mig också.
Jag har mina chilisar utomhus i ett soligt varmt hörn. Utom Habanerosorterna då......
Philippe Plönninge rekommenderar heatwave - den hittade jag hos en engelsk firma i fjol och skall testa med i år, plus skall testa hanses spaljeringsteknik för att få in dubbelt så mkt och få massor med frukter ändå ;-)) låter som en bra men lätt orimlig ekvation (haha)
Hälsar Ingrid
Har tittat efter albansk och Lemon drop, vet nån var man kan hitta dom, örtagården har en "Lemon hot" Är det samma variant? Kan det finnas nåt annat namn för "Albansk"?
Mvh Mattias