Hallå allihopa.
Det är jag som startade denna tråden och det verkar som om vissa medlemmar antyder att jag har någon sorts plikt att försvara mig här. Det kommer vi till...
Först och främst vill jag berätta att ormen är en Palmhuggorm (Trimeresurus Albolabris), inhemsk till sydostasien. När inlägget skrevs var jag helt uppfylld av nyhetens behag då jag är en totalt frälst ormälskare. Jag har älskat ormar hela mitt liv och är speciellt intresserad av näsgropsviperor av detta slag. Naturligtvis vill jag då dela med mig av de bra bilderna jag tagit, precis på samma sätt som andra lika ymnigt delar med sig av andra djurbilder. Till dig/de som bad om fler bilder kan jag glatt informera att jag tänkte lägga upp en hel del nya i mitt album inom kort, jag gör då ett inlägg med en länk i denna tråd också.
Ett speciellt tack till Jonte_rm som är en av få som behåller verklighetsförankringen i denna tråd. Jag har inte med att göra om det finns människor med en eller annan specifik fobi, som också är medlem på denna sida. En fobi är en extremt subjektiv känsla, hur än irrationell, och jag kan inte (och tänker inte) stå till svars för människors mentala kortkommanden, även om jag har förståelse för dem. Jag är relativt väl insatt i fobier och rädslor (är man herpetologiskt intresserad blir man det efter en tid då man ständigt hör klagosånger). Visst kan man införa varningar i trådnamn eller ha olika kategorier för olika djur, men kom inte och säg att det bara ska gälla för vissa djurgrupper då detta skulle utgöra hyckleri på högsta nivå.
Som vanligt när det gäller Herpetologi får både djur och ägare utstå spott och spe för den verksamhet som gör OSS lyckliga, bara på grund av okunskap och fördomar hos andra människor. Detta är något som majoriteten av människor i Sverige ser som självklart negativt i andra sammanhang, men när det gäller reptiler förefaller det vara okej att smutskasta intresserade i alla de möjliga sammanhang (Därmed inte sagt att detta är vad som gjorts i denna tråden). Jag har varken något att be om ursäkt för eller ens en skyldighet att utfästa varningar av någon sort när jag skapar en tråd. Jag vill bara poängtera detta extra noga så att ingen får en skev uppfattning om det. Det har ingenting med respekt att göra över huvud taget, ordet respekt har en mycket djupare mening än vad som ryms i en ormbild av jpg-format.
En annan sak jag vill uppmärksamma att det är viktigt att ingen uppfattar detta inlägg felaktigt i den meningen att jag skulle angripa någon på något sätt. Jag vill snarare justera tråden i rätt riktning igen då den avvikit från ämnet och vad som var avsett från början. Jag startar dock gärna en annan tråd där vi kan diskutera fobier, men det känns inte som om det är riktigt rätt forum för det, så detta lämnar jag dithän än så länge. I motsats till vad kanske en del tror så uppskattar jag alla synpunkter då jag håller yttrandefriheten varmt om hjärtat och vill inte avskräcka någon att fortsätta skriva i denna ormtråd.
Då hoppas jag att en del ärenden har klarnat för de flesta, och om något annat skulle vara oklart eller du har personliga synpunkter på mig (eller mina djur) så skicka gärna ett PM. Jag är inne på odla ganska ofta så ett svar bör inte dröja allt för länge.
If the grass is greener on the other side, water your own lawn.