CITAT (little.lunatic @ 08-02-2006, 23:20)
Det har ingenting med respekt att göra över huvud taget, ordet respekt har en mycket djupare mening än vad som ryms i en ormbild av jpg-format.
Vad är då "respekt"? Om den inte utgår från att ha en viss inlevelseförmåga i situationer, och andra människors reaktioner?
CITAT
Jag har inte med att göra om det finns människor med en eller annan specifik fobi, som också är medlem på denna sida.
Är det inte DU som exponerar - utan hänsyn? På en plats där ingen är förberedd, och på ett vis så ingen har möjlighet att förebereda sig?
Är inte "repsekt" och "hänsyn" två ord vars betydelse är nära släkt?
Fast, det angår ju inte dig, du kan det här med
verklig respekt.
I mina öron skär det sig. Sorry.
CITAT
...behåller verklighetsförankringen...
Vems "verklighetsförankring"? I mina ögon verkar även denna verklighetsförankringen vara mycket subjektiv, mer grundad på "uppfattningar" och "känsla" än på verkligheten.
CITAT
Som vanligt när det gäller Herpetologi får både djur och ägare utstå spott och spe för den verksamhet som gör OSS lyckliga, bara på grund av okunskap och fördomar hos andra människor.
och
CITAT
Visst kan man införa varningar i trådnamn eller ha olika kategorier för olika djur, men kom inte och säg att det bara ska gälla för vissa djurgrupper då detta skulle utgöra hyckleri på högsta nivå.
Sorry, än en gång, men jag tycker det verkar som om okunskapen ligger hos dig...
Ormfobi - handlar varken om okunskap eller fördomar!!!
Det är något som sitter i GENERNA (dispositionen för)!!! Och har en utvecklingshistoria lååångt in i förhistorisk tid.
Detta gör också att just fobier för ormar och spindlar, är mycket vanligare än fobier för t.ex. hundar och katter!
Läs gärna t.ex.
här.
Som Ruda redan skriver, så har vi andra kommit överens om (som en handling av RESPEKT och HÄNSYN) att skriva en varning i rubriken när vi visar orm- och spindelbilder.
Dessutom, min erfarenhet är, att man inte direkt
får respekt av andra människor, om man inte själv kan
ge respekt.
Att ormägare har din respektlösa intällning till människor med ormfobi -
skadar i slutänden
ormens ställning som husdjur, och det skadar andra ormägare, som är seriösa i sitt ansvarstagande.
I slutänden gör det att "spott-och-spe"
ökar, inte minskar.
Är det så fruktansvärt jobbigt att skriva "orm" i rubriken?
Vad är det som tar emot så fruktansvärt? *förstår inte*
Det här är ett trädgårdsforum i första hand, och en avdelning för husdjur, visst. Men ormen tillhör inte det allra vanligaste som man tänker på, när man säger "husdjur", så det är lätt att bli "vilseledd" och "inlurad" i ett obehagligt inlägg, om man inte visar allmän hänsyn.
Själv är jag "sanslöst lycklig" av ormars MAT

= möss
Kanske inte heller det vanligaste husdjuret, men ett utomordentligt trevligt ett. Men, det är ju "subjektivt" det med.

Spindelbilder har jag också bidragit med på det här forumet, älskar alla slags småkryp.
Och ormar - gillar jag helskarpt!
Din gröna palmhuggorm är sanslöst vacker

!! Jag tittar med nöje på flera bilder på den. (skriver du bara "orm" i rubriken, så är hela den här diskussionen ur världen - enkelt, eller hur? Och inte en enda människa här, kommer att "spotta" åt dina ormar)