Hej Amaira. Roligt att du tittade in, vi är på samma våglängd ser jag.
Precis som Amaira är jag fascinerad av dom flesta djur, inklusive ormar och ödlor. Min bakgrundbild på jobb-pc:n är en närbild på ett huggormshuvud. Fotat av mig själv på ca 40 cm avstånd.
Men jag har den största respekt för att människor har fobier för olika saker och skulle aldrig drömma om att tvinga nån att konfronteras med detta. Min första upplevelse av fobier var under gymnasiet när klassen var på en lägerskola. Jag hade fångat en stor kärrspindel och hade den i en burk. En av tjejerna blev nyfiken på vad jag visade runt och tittade ner i burken utan att veta vad var. Några sekunder senare stod hon skrikande i andra änden av rummet. Dom kan inte hjälpa det.
Det finns många fobiorsaker, spindlar, ormar, torg, celler, sällskap, höga höjder mm. Sen finns det småtöntiga och trendiga modeord som islamofobi och homofobi men där rör det sig mer om personliga tyckanden som inte är politiskt korrekta.
Johannes, du fattar säkert vad jag menar med kamphundar, giftspindlar och giftormar, du behöver inte försöka vara okunnig. Beträffande hundar som anfaller och även dödar människor så är det oftast just kamphundar.