Jag känner att jag behöver lite stöd av er erfarna så-experter. Jag har sått bl.a. lobelia och grusnejlika och båda har nu snällt grott. Dock är ju båda dessa växter yttepytte-små och jag blir lite osäker på hur länge jag skall vänta innan jag skolar om dem i kraftigare jord. Antar att jag ska vänta tills de får ordentliga karakträsblad, men sen då? Grusnejlikan har fått sina karaktärsblad men är ju inte högre än någon cm för det. Är rädd att de tynar bort om de får stå i den magra såjorden för länge men det kanske inte är så farligt? Har även andra sådder som jag är lite osäker på när jag skall skola.
Ibland får jag intrycket att man skall skola så fort som möjligt och att det är bra för rotutvecklingen med den "störning" som skolingen innebär. Men ibland poängteras det att t.ex. pluggbrätt måste vara genomrotade innan man tar upp dem för skolning. Detta känns för mig ganska motsägelsefullt?! Har även hört att man inte skall plantera om förrän krukan har rotfyllnad och "rötterna är sugna" på att ta sig vidare ut (föreläsning på Rockdala) men det kanske gäller främst sticklingar och omplantering av redan skolade växter?
Jag krånglar säkert till det i onödan men eftersom jag är en vetgirig typ vill jag gärna förstå så mycket som möjligt av principerna bakom allt. Så, More input*, please
(*ett citat ur filmen Nr 5, ni som har sett den vet vad jag menar...)
--------------------
Odlar i kall zon 3.
|