Medlem
Antal inlägg: 952
Medlem nr: 1 052
Vad säger ni? Är det inte dags att svamla loss lite kring ämnet TRÄDGÅRD snart? Nu är det ju till exempel bara en tidsfråga innan de första snödropparna börjar göra sin entré i vårt mycket avlånga land.
Jag har inte varit på odla.nu på ganska lång tid, men idag var det något i solstrålarna som sade mig att våren (=odla) är på gång! Själv har jag, utöver solstrålarna inga som helst vårtecken att rapportera från Stockholmstrakten, men jag skulle ändå väldigt gärna vilja svamla över ämnet: ”vad man kan ströshoppa på Plantagen utan att man egentligen märker det”.
Kan ni tänka er, idag studsade det ned tre olika slags solrosefrön i shoppingkorgen! Helt opåkallat. En vanlig lång, klassiskt gul – 150-500 cm stod det på påsen. Plus en buskig sort som hette ”Moonwalker” och dessutom en citronigt vitgul som hette ”Italian white” tror jag. Vad hade de där att göra? Nu blir jag ju tvungen att så dem. Attans också.
Medlem
Antal inlägg: 171
Medlem nr: 5 241
Kul att få vara med o svamla, Fenja!! Man tror ju ibland att man är allvarligt störd när man försöker hitta en plats för "bara dessa frön också"
Men jag har längtat sååå efter trädgård i flera år och har precis "fått" det, så jag skyller på det! Fast läser man om era hundratals olika sådder och 50 pelargonsorter så inser man att intresset knappast kommer att gå över!!
På tal om fynd så har jag sneglat på gjutjärnsurnor på K-rauta hela hösten, har inte riktigt ansett mig ha råd med dem (eller prioritera att ha råd med dem...). Men för ett par veckor sedan åkte jag dit igen och då HADE DE 50 % RABATT!!! Jag köpte en stor, ca 60 cm hög, en mellan ca 35 cm hög och två ca 25 cm höga för runt 700 kr!! Normalpriset för den stora urnan var 1300 kr/st. Nöjd!!