Jag är inte utbildad på området, men jag tror inte av din beskrivning att du har social fobi. Jag har social fobi och går i gruppterapi just nu och för mig känns det helt suveränt, även om jag inte heller har problem med att gå ut och fika eller handla eller sånt.
Jag tycker det låter som att du har en alltför djup depression. Har du fått någon ångestdämpande medicin? (Jag äter Fluoxetin och är jättenöjd med resultatet, men det tog ca 3 månader innan jag märkte skillnad!)
Jag tror man måste försöka lyfta depressionen en aning för att orka ta tag i resten runt omkring, som värken.
Motion sägs ju vara bra (inte för att jag är något motionsfreak heller men men...), och får man upp en vana att regelbundet träna händer det nåt med endorfiner i hjärnan och sånt där vetenskapligt tjafs. Hur som helst, det sägs att det ska göra att man mår bättre psykiskt också.
Jag gick tidigare en tai chi-kurs, det var kul och inte alls så ansträngande för en värkande kropp. Man behöver ju inte motionera avancerat, bara man rör på sig lite...
En viktig del när man har fått en sådan skada som du har, är att man måste lära sig leva med värken. Värken kommer antagligen att alltid vara kvar, mer eller mindre. Det du behöver göra är att få ditt liv att fungera trots att du har värk.
Det är också viktigt att man får något meningsfullt att göra på dagarna. Jag har gått sjukskriven och arbetslös långa perioder och man sjunker bara djupare och djupare i depressionen för varje dag man går hemma och inte gör något alls. Finns det möjligheter till något lättare, anpassat jobb kanske två timmar om dagen? Bara för att komma ut ur huset och se något annat än hemmets väggar. Eller någon hobby du kan utveckla?
Stödgrupper är väldigt bra tycker jag, just för att känna att man inte är ensam i situationen. Och andras erfarenheter kan hjälpa dig med tips om hur din vardag ska bli bättre.
Värkstaden brukar ha självhjälpsgrupper på olika ställen i landet. Jag har inte gått dit själv (har inte vågat pga min sociala fobi...), så jag vet inte om just de är bra, men man kan ju alltid prova.
Lycka till!
edit:
Förresten! STORT TIPS!!! Ett tips till alla som lever med smärtor och depressioner m.m. Den person som hjälpte mig att ta det största klivet framåt, var Britt-Marie Ahltin på
FrykCenter. De tar emot patienter från hela Sverige. Jag lyssnade på en halvdags-föredrag/diskussion med Britt-Marie i höstas och både jag och hela gruppen som var med blev så förtjusta i henne så vi ville inte att dagen skulle ta slut! Hon var helt suverän!
Jag kan ärligt säga att, utan att ha hört Britt-Maries föredrag om hur smärtor påverkar hela ens personlighet skulle jag inte ha kommit så långt som jag har idag.