CITAT (cic @ 25-02-2006, 21:52)
CITAT (Kalle Mandelstam @ 25-02-2006, 21:39)
CITAT (cic @ 25-02-2006, 21:04)
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på
40-talet, 50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt.
Våra sängar var målade med blybaserad färg. Vi hade inga barnsäkra
medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.
Skulle vara intressant att höra vad några av de barn som dog av blyförgiftning, medicinöverdos eller av att slå in huvudet på en trottoarkant när de ramlade av cykeln skulle säga... Kanske "Grattis! Ni överlevde! Men kom ihåg oss som inte gjorde det."
mvh
Kalle
Du, det är inte på allvar..

Nä, kanske är det det som är problemet... Jag kan tycka att det är lite respektlöst mot dem som inte överlevde, det är allt. Sen, visst man kan få skämta om det mesta men inte om barn som dör.
Om man bortser från det allra första i texten så kan jag iofs inte säga att det är så mycket annorlunda idag, mycket av det som vi skulle gjort på den tiden.
CITAT
Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi
hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.
Skulle barn ha slutat bygga lådbilar? inte troligt...
CITAT
Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!
Är ni så säkra på att alla hade vänner? och att alla barn idag inte har det?
CITAT
Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.
Skulle dagens föräldrar lära sina barn att inte komma över lite smågnabb?
CITAT
Vi cyklade och gick hem tillvarandra, bankade på dörren, gick rakt
in och blandade oss i samtalet.
Tror inte dagens barn är så hemskt mycket mer väluppfostrade...
CITAT
Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon dog av det.
Skulle inte säga åt min son att inte dela sin läsk med andra, ännu mindre att han skulle dö av det...
Bara för att man inte känner igen sig själv i barnens situation idag behöver det inte alltid betyda att man själv hade det bättre.
Kalle