Ja, håller med Eivor. Ha så mycket is i magen du kan.
När vi köpte vårt nuvarande hus upplevde jag mäklaren som oerhört stressande, han låg på hela tiden för att få ett avslut, trots att alla nödvändiga besiktningar inte var gjorda, bl.a. taket som senare fick allvarliga anmärkningar av besiktningsmannen efter att vi skrivit på papprena. Hade jag haft det klart för mig innan hade jag prutat betydligt mera på köpet. Ingen anledning att häva köpet kanske, men det hade kunnat påverka priset. Så dags att göra något åt det när allt var överenskommet.
För övrigt ska man inte lita på besiktningsmän till 100%. Förra husägarna bedrev en olaglig kennel mitt i villaområdet och det hade satt sina spår i väggarna i vissa rum om man säger så...

..."ja, men lukten försvinner med lite vädring efter några veckor" sade en erfaren besiktningsman från ett stort besiktningsföretag, jahaja....lukten satt kvar betydligt längre än så. Och när det skulle tapetseras något år senare i ett av rummen (som använts som valprum) avslöjades mer djupgånde skador som inte gick att ventilera bort.....det var så ¤¤¤¤¤ äckligt att man svor ve o förbannelse över att man köpt huset. Besiktningsföretaget tog visserligen kostnaden för saneringen, men all renoveringskostnad (väggar o golv) fick jag betala själv. Försökte få förra ägarna att ta sitt ansvar, fick rätt av en jurist i fallet, men de vägrade och juristen kunde inte driva fallet i rätten eftersom ersättningsbeloppet var för lågt.
Min slutsats av detta blev att aldrig någonsin mer lyssna på stressade mäklare och ifrågasätta allt som påstås av besiktningsmän och husägare. Om jag nu skulle köpa något annat hus någon gång. Att man skriver på handlingarna med heder och samvete och garanterar att inga dolda skador finns verkar inte spela någon som helst roll för somliga.