Jag har samma erfarenhet. Många ormbunksarter har enorma rotsystem med långa utlöpare. Rötterna har en fantastisk förmåga att överleva och komma igen. Lägger numera aldrig ormbunksblad eller rötter i komposten. Antingen slänger jag dom nånstans ute i skogen eller så torkar jag dom och bränner dom sen.
Bekämpning, ja. Två sätt finns väl i stort sett. Antingen den bekämpningsmedelsfria med grävning, grävning och åter grävning. Misstänker du får hålla på några år.
Den andra möjligheten heter Roundup. Det funkar, jag har provat, men även där får man ofta upprepa behandlingen. Nackdelen med att spruta på ormbunkar är bladens konstruktion som medför att en hel del medel hamnar på marken. Är man rädd om marken kan man breda ut tidningar under bladen. Men du måste i så fall skaffa medlet före årsskiftet eftersom detaljförsäljningen stoppas då. Av lit luddiga skäl. Får jag be antigiftmaffian att inte starta en ny meningslös debatt???
På tal om örnbräken så har den kallats för tusenårsblad beroende på dess livslängd. Det är inte så att varje planta lever så länge utan för att individen som sådan klarar sig länge. Den växer hela tiden med nya utlöpare.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|