Jag skulle vilja ge några synpunkter också. Är ditt främsta syfte med komposten att ha ett bra ställe att göra dig av med innehållet i kattlådorna på så kan du naturligtvis använda en kompostbehållare till det. I tidens längd kommer det att förmultna och sjunka ihop. Precis som vilken gödselstack somhelst. Själva har vi en mulltoa tex och den innehåller enbart det som en toalett är till för plus mald bark som vi ströar med. Det tog någon säsong innan nedbrytningen kom igång riktigt. Numer tömmer jag den varannat år ( vi är tre personer i hushållet) och då är innehållet nerbrutet till en jordliknande massa utan lukt. Men jag använder det inte i grönsakslandet precis, känns som ett för kort kretslopp. Istället lägger jag det runt rosbuskar och pioner tex. Om ditt syfte istället är att åstadkomma en fin trädgårdskompost att använda till jordförbättring och gödsling av dina odlingar så är det som Åsa skriver bäst med en blandad kompost, som blir varmare och bryts ner fortare. Ämnet har disskuterats tidigare här på forume,t prova att använda sökfunktionen och se om du kan hitta något mer.
|