För en torparträdgård i Sörmland kan jag inte tänka mig bättre kombination än gråpäron och hästkastanj... Ja, om de inte ska bli gigantiska vårdträd som lönn och lind eller ek eller så.
Som Åsa skriver så får man vänta längst på gråpäronfrukten, men personligen tycker jag att de är de päronträd som får snabbast "trädstruktur" och ger lite känsla av vårdträd även som yngre träd (dvs innan de kommer upp i ungdomsåldern på 40 år eller så). Vill du ha päronfrukt tidigare kan du sätta ett fristående spaljéträd någonstans där det är lite lä (kan också vara mot vägg men behöver inte vara det). Som komplement alltså.
Hästkastanj i vanlig trädgård kan upplevas som skräpiga, men har man ett torp så kan det ju vara vackert med frukterna som trillar ned om hösten.
De rödblommiga hästkastanjerna hart lite mindre härdighet än flera av de vitblommande. Om jag satte en i zon 3 skulle jag gardera för åtminstone en zon uppåt.
Här kan du se några av de sorter som finns planterade i Stockholm. Några av dem har röda höstfärger.