CITAT (Hannele @ 01-03-2006, 11:57)
CITAT (Berith @ 01-03-2006, 07:05)
Men det är sånt här som jag absolut inte förstår -
"det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta" - i min "värld" ligger inte kvaliten på handdukarna till grund för om jag är lycklig eller inte. Sorry, om det verkar som om jag nervärderar din uppfattning, inte meningen alls. Men som jag sa i ett annat inlägg, det blir bara rörigare och rörigare fast jag försöker förstå.

Kanske du fastnat i något ord... Du kanske blandar ihop kvalité = pengar, vilket inte alls behöver vara synonymt. Du kanske redan har ett vackert hem? Man behöver inte läsa och lära något om feng shui.
Men jag som hela mitt liv levt med udda, kantstötta och trasiga saker, förstår precis vad Agneta Nyholm Winqvist menar. Under lång tid i mitt liv har jag varken haft tid, intresse eller pengar för att göra något vackert i mitt hem. Att slänga sex udda kantstötta muggar och köpa sex nya (billiga på ikea?), i den färgen jag valt
själv och som passar i mitt eget kök, det är kvalité!
Att byta ut alla udda utnötta tunna badhandukar till nya (billiga går lika bra) i den färgen, som passar i
mitt badrum och som jag valt
själv (och inte fått av faster, vars smak jag inte delar...) det är kvalité och kan nog få en att vakna lite biggare på morgonen.
Självklart för många, men lite nytt för mej.
Dessutom har det varit lite tabu för mej att slänga presenter och minnessaker, så
Rensa i röran har gett mej idéer, att kanske någon annan kan få mer glädje av mina saker, som iag inte gillar.
Neej jag blandar inte ihop kvalite med pengar, blandar väldigt sällan in pengar öht i mitt liv. Missförstå mej rätt, men jag har dom bara till att köpa mat och annat som verkligen är
nödvändigt i livet.
Och neej, jag har inte nåt
vackert hem - eller snarare, jag har inte ett
icke-vackert hem. *ser mej omkring* Visst, jag blir inte lyckligare av att se mej omkring, men jag blir inte olyckligare heller. Blir liksom ingenting...

Svårt att förklara, men saker är för mej bara det - saker. Visserligen tycker jag/man ju om en del saker mer än andra men jag har aldrig varit olycklig pga en sak. Det är väl det som gör att jag inte förstår en del som ni pratar om. Vassa blommor i sovrummet t.ex. Har en skärmbilbergia som står i hallen, men den skulle vara lika fin i sovrummet.

Och gardinerna här i rummet har jag fått. Passar jättebra i färgen både till soffan, mattan, tavlorna och dom gröna växterna. Jag tycker det är snyggt, och om andra tycker att jag borde vara olycklig p.g.a att dom är fådda bryr jag mej inte om.
Vad spelar det för roll om man har 6 kantstötta muggar om sällskapet över en fika är det rätta? Neej... visst, det är väl roligt att ha 6 hela muggar i skåpet men som sagt... neej, för mej är det bara muggar ändå.
Men jag kan
ändå förstå hur du menar Hannele, att det är kvalite för dej att få bestämma själv vilka handdukar du ska ha.