Jag har inte läst hela tråden, men...
Jag "följer" inte Feng Shui, men jag har köpt och läst både "Feng shui för svenska hem" och "Feng shui för svenska trädgårdar". Jag tror att Feng shui baseras på psykologi i grund och botten. En del av psykologin är allmängilltig och fungerar i alla kulturer, medan en del måste "översättas" för att fungera. En kinesisk lyckosymbol säger mig ingenting, så i stället för skulpturer av kinesiska ankor bör jag kanske välja något som betyder något för mig själv.
Sen att det hela är inbakat i ett fluff av "energier" hit och dit ska man ta med ett par skopor salt

Om man tänker efter lite kommer man fram till att en hel del av de praktiska råden och principiella tankarna inte är så dumma ändå. Man måste bara översätta det här med "energier" till något mer psykologiskt. T.ex. är utskjutande hörn en källa för "negativ energi" enligt Feng shui, och om man tänker efter kan ju ett utskjutande hörn faktiskt kännas mer hotfullt än t.ex. en slät vägg eller ett rundat hörn. Att sitta med ryggen mot en vägg och utsikt över hela rummet får dig att känna dig tryggare än att sitta med ryggen mot dörren. Om man trivs bättre med toalocket uppfällt eller nerfällt får man bestämma sjäv, det viktiga är att man tänker på att toalockets läge kan vara en orsak till att toaletten verkar trist
Och som många fler har påpekat behöver man inte Feng shui för att rensa lite i röran ibland

Vi gjorde storrensning inför flytten förra året, och har fortsatt efter flytten också när vi upptäckte att vi hade kvar en massa prylar som vi borde ha slängt innan flytten