Klarade 6 av 9, men då fick jag in nån chansning också.
Jag tycker språk och dialekter är rätt kul, men slår tyvärr tvärslint på vissa moderna former. Rinkebysvenska kommer jag aldrig att tycka är charmigt eller vackert. Sorry. Beror förhoppningsvis inte på rasistiska tendenser, det finns flera äldre svenska dialekter jag tycker är jobbigare att höra på. Jag är medveten om att detta till stor del beror på min ovana vid dessa dialekter.
Tycker dessutom att man ska snacka närapå rikssvenska om man ska läsa nyheter i exempelvis Rapport, radionyheter etc. Nationella nyheter alltså. Så att folk förstår. Jag är inte speciellt hörselhindrad, men får ibland skruva upp ljudet och lyssna noga för att fatta vad som sägs. Tänker exempelvis på äldre personer, jag känner flera som har jättesvårt att förstå ens den vackraste skånska ibland.
Jag bor i Göteborg, men vill för allt i världen inte ha någon Sten-Åke Cederhök att läsa riksnyheterna, trots att han nog hade världens häftigaste dialekt.
Regionala nyhetsprogram får gärna ha dialekter, det är snarare ett plus. Om de inte är helt felplacerade. Gotlänning i Norrland etc.
--------------------
zon2.5
|