Man ska vara försiktig med att skära ner för mycket på kolhydrater, det är ju det som är hjärnans bränsle. Lagom är bäst, som min läkare sa. (jag passade på att fråga lite när jag ändå hade henne där s a s)

För i slutänden handlar det bara om att inte äta mer kJ (kcal) än man gör av med, ren logik.
Ur energisynpunkt bör kosten innehålla den heliga treenigheten protein (ca 10% av energin vi äter bör komma från proteiner), kolhydrater (Ca 60% av energin i maten bör komma från kolhydrater enligt Landstingets Centrum för folkhälsa) och fett (ca 30% av energin bör vara fett och högst 10% av fettet får vara mättat).
Kolhydrater är kroppens bästa energikälla och finns i form av socker, stärkelse och fiber (cellulosa och pektin).
* Kostfiber är osmältbara växtdelar som finns i bl a grovt bröd, baljväxterer, bär, frukt, rotfrukter och grönsaker. Kostfiber hjälper tarmen att fungera bättre, stabiliserar blodsockernivån och ger en bra mättnadskänsla.
* Stärkelse finns framför allt i potatis och sädeslag. Det är vår viktigaste energikälla och basen i i en bra kost.
* Socker består dels av enkla sockerarter som druvsocker och fruktsocker, dels av sammansatta sockerarter som rörsocker, mjölksocker och maltsocker. Socker ger energi, men inga viktiga näringsämnen.
Överdoserar man proteinintaget kan man drabbas av njursvikt, fick jag veta av läkaren (frågade om Gainers och blev avrådd att använda proteinpulver).
Nu har jag saxat vilt från Centrum för folkhälsa, så jag länkar till dem också, det är ju de som har skrivit det mesta av texten ovan
Centrum för FolkhälsaJag har ingen aning om hur det stämmer med GI-modellen, men det jag läst på deras sidor verkar stämma bra med det jag upplevt. Mycket kostfibrer i maten så står jag mig länge och orkar mycket. Om jag äter eller dricker något med hög halt socker får jag blodsocker toppar och fall, och det är inte kul.
Någon som är insatt i hur GI och CfF's modeller fungerar och kan berätta vad som skoljer dem åt?