Hej Diana!
Måste häcken vara vintergrön? Går det bra med vinterbrun??
Jag ser att du håller till i zon 2 och jag tycker att avenbok är ett utmärkt val.
Växer snabbt, tät, friskt grön på sommarhalvåret och härligt vinterbrun då
de vissna löven sitter kvar och "rasslar" ända tills i april-maj.
Rådjuren har haft ett stråk genom vår trädgård förut, men nu är framfarten
begränsad p.g.a. denna häck som når ca 2,3m. (Jag håller den vid den höjden för att kunna klippa den från trappstege.) Då den växer kraftigt
får du i framtiden räkna med att klippa den strax efter midsommar samt någon (helst solig och torr) dag i september - lite beroende på hur strikt formad du vill ha den. Jag har precis varit ute och klippt 40m, det tar ca 3 timmar med handsax (jag är vrålsnabb!

)
Ett betydligt dyrare men också snabbt alternativ är att sätta en granhäck med ganska rejäla granplator (inga häck-dito).
Annars är nog avenboken snabbast och billigast!
En blomsterrabatt intill häcken går alldeles utmärkt. Just avenbok har starkt nedåtgående rötter och konkurrerar inte med andra växter nämnvärt. Att tänka på är den starka tillväxten och att du behöver komma åt att klippa så en stengång att gå på mellan rabatt och häck är att rekommendera. Men såklart det ät inte alldeles nödvändigt. Botan i Göteborg har en vacker allé bestående av avenbok med sommarblomsterrabatt intill och häcken som fond. Läckert och blommorna får det vindskyddat och varmt.