CITAT (Gåsis @ 03-03-2006, 09:00)
Det gör mig ledsen med att man skjuter dessa djur. Mannen på TV som sa dom var otyg var ju inte kul. Inte lät det som om de som skjöt heller tänkte på stammen utan bara på hur exlusivt det var att just skjuta lodjur. Hade inte lodjursstammen minskat med nästan 1000 djur på 10 år och ändå tycker man det behövs mer avskjutning. Låter jägarförbund tycker jag...
Fast jag kan förstå att man beskattar en stam när antalet djur blir alldeles för stort, även om naturen egentligen klarar sånt själv men det var innan vi började lägga oss i.
/Åsa
Gåsis: Då såg du samma inslag som jag. Kan inte ungå den känslokalla tonen i hans uttalande. Om det är så jägare i allmänhet tycker om sina byten kan ingen intala mig att dessa jägare jagar som ett sätt att hjälpa samhället eller lodjursstammen i allmänhet utan för mest för sitt eget blodtörstiga nöje.
Är fullt medveten om att all jakt har sina begränsningar och tur är väl det! Anledningen till behovet av jakt är ju främst för att vissa djur nästan inte har några naturliga "fiender" kvar, förutom jägaren.