CITAT (kristerh @ 03-03-2006, 16:46)
Jag har märkt tjejernas oro, tex om man går från bussen nån kväll när det är mörkt och några steg före mig går en ensam tjej, jag ser att de är väldigt oroliga och ser sig oroligt om eller ökar takten,
Ja...trist, men fullt förståeligt. Jag väljer medvetet att INTE gå bakom nån tjej i "skumma" områden, saktar hellre ner och går över till andra sidan gatan, eller nåt liknande. Det är för jävligt att tjejer ska gå omkring och känna sig rädda, och deras anhöriga och vänner också såklart. Tyvärr lever vi dock i en värld där ondskan ibland triumferar.
Jag vet att jag som "ung man" (tjae...inte tonåring längre direkt iofs) tillhör den grupp i samhället som löper störst risk att råka ut för plötsligt och oprovocerat våld. Men jag känner mig nästan aldrig rädd när jag går på stadens gator. Hade jag varit tjej hade jag dock varit rädd mest hela tiden tror jag, kvällstid alltså, om man gick ensam. Jag är dessutom så gammeldags att jag utan att blinka, och utan baktankar, kan ta en omväg på 45 minuter bara för att se till att en tjejkompis kommer hem säkert; fast pga andra mäns ochevalereska beteende vågar man ju knappt fråga om man får följa någon till porten...