CITAT (Reserv @ 05-03-2006, 18:50)
Okay, jag köper att det inte låter lika fint med "albino" men om nu djuret är det så är det väl bara att bita ihop. Det är väl inte meningen att det ska spåra ut och käftas om grejen bara för att överbevisa att nån har fel. Men jag som fött upp under många år har ändå samma åsikter som Stockholms universitet.
AlbinogenerSamma sak gäller råttor och möss, så slipper vi dra det i långbänk.
Hallå Reserv, vad "grinig" du låter

.
Låt oss få diskutera i fred, det här är intressant, och jag håller med Ruda!
Jag får nämligen inte heller "ihop det".
Theriss. Vad jag förstår så går det inte att SE skillnaden, och därför skriver man rödögd vit inom Svemus. Albino används inte, inte ens om rena albinos.
Men jag törs inte uttala mig så mycket, för jag vet inte tillräckligt.
Det som får mig att inte "finna svaren" på skillnaderna, är just Rudas
sätt att fråga:
CITAT
Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus.
Han frågar inte om skillnaderna mellan albino och vit, utan albino och pigmentlös - och det är ju faktiskt samma sak...
Och "rödögd" är ju "albino-ögon" (albino-gen) även hos andra färgade djur än vita.
Det finns, förutom albinomöss, rödögda och svartögda vita möss, även "falska albino" som är vita på grund av att exempelvis chinchillagener, himalayagener, och "extreme dilution" bleker ursprungsfärgen så den ser vit ut (men även där finns albinogenen med i kompotten).
Men om de bleker genom att "ta bort" pigment, så är vi ju tillbaka vid ursprungsfrågan i alla fall! Det är vita möss p.g.a. frånvaro av pigment!
Så mitt svar är hittills fortfarande, att jag inte vet...