CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2006, 20:17)
Ordet albino har kanske fått negativ klang så därför säger man vit istället.
Albino är albino, och vad är det för "negativt" med det?
Och "vit" är "vit" och det må se likadant ut, men det GER olika resultat och yttrar sig olika, även om man inte kan se skillnaden med ögonen.
Vad är det då för fel att säga "vit" istället för "albino"????????
Särskilt om man avlar, och resultaten då är
viktiga? (eftersom en ren albino x albino, ger albinoungar, medan två vita ger andra färger!!)
Det kanske har ett annat syfte, än "mallighet" och "oförmåga att bita i det sura äpplet"???? Tänk om det är så, Reserv?
CITAT
Jag ber så hjärtinnerligt mycket om ursäkt för att jag klampade in på nån annans domäner, ska inte upprepas
Du
är bestämt grinig.
Välkommen att "klampa in"!!!

Men helst inte för att "angripa".
Vad har "spårats ur", och har inte
jag rätt att diskutera i en tråd jag själv skapat, utan att bli angripen för att tråden spåras ur och här "käftas" och "dras i långbänk"?
Dessutom är färggenerna på mus och råtta INTE alls fullt jämförbara!
Reserv! Hur är det med dig? *menar!!! uppriktigt!!! ärligt!!! VÄNLIGT!!!*
Läs inte in något cynism, elakhet, eller ens "dumhet" i mina svar till dig,
för det finns inte!! Inte nu heller, jag PRATAR med dig.
Du kan pressa mig genom ett kaffefilter, utan att du finner någon "negativ smuts" i det efteråt, kaffefiltret förblir kritvitt.
Skickar dig en stor varm styrke- och tröste- kram Reserv!
Jag fortsätter:
En del färg-gener är desamma hos olika djurarter.
Medan en del andra färger som ser likadana ut hos olika arter, ändå bygger på
olika färggener.
Sedan är det dessutom vissa färggener (och därmed färger) som finns hos vissa arter och inte hos andra.
Att säga att det är si eller så hos EN art, är därför inte alls ett bevis på att det är så för en annan art. (precis som Theriss säger när hon tar upp marsvin)
Och nu pratar jag enbart om däggdjur dessutom, inte arter på lite längre genetiskt avstånd (fiskar och fåglar t.ex.)
Musens genetik är vetenskapligt klarlagd, och inte fullt så avancerad som exempelvis råttans. Det gör det så kul att "arbeta" med dem - men det gör det inte lättare! Det är inga "enkla saker" och slumpen spelar väldigt ofta in.
Det finns så
oerhört mycket att lära, när man ger sig in i den här djungeln. Och jag KAN så oerhört lite! Vilket gör det hela så oerhört roligt, stimulerande och spännande. Jag ÄLSKAR att lära mig...
Sist vill jag lägga till, att avel bedriven ENBART på "färg" är värdelös.
Det är EN aspekt jag pratar om här - och dessutom bedriver jag ingen avel.
Eftersom tammöss är sällskapsdjur, är temperment, hög stresströskel, vilja att vara med människor, friskhet (möss får lätt tumörer t.ex.), osv, faktiskt viktigare än "en perfekt färg".
Men så är det ju med alla djuravel.