CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:32)
CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30)
Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!?

För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan
förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut
krister
Fast scrapie är tydligen en egen variant, och tros vara ofarlig för oss. Har funnits i Norge länge exempelvis, utan att folk där fått Creutzfeld Jacobs. Får hoppas att det är så, får och lamm är ju bra mat ur ekologisk synvinkel. Har funderat på att börja äta får, men inte kommit mig för.
MEN, när det gäller "BSE", så har ju tydligen kor en inkubationstid på några år. Vad är det som säger att exv grisar inte kan få sjukdomen, men ha inkubationstid på 30 år, eller ha tysta symptom? Grisar är ju rätt lika oss, och vi kan ju få Creutzfeld Jakobs.
BSE har trots stor spridning i Storbritannien inte orsakat många dödsfall (sett till hela befolkningen). Tror andra sjukdomar som sprids via djur/insekter kan bli större hot. Eller ÄR redan större hot såklart, i fjärran delar av världen. Tyvärr struntar väl läkemedelsföretag i det ända tills det kommer till "våra" delar av världen. Känns underligt att man ska behöva fundera på TBC, Malaria, med mera, men så blir det väl i framtiden, med ökat okynnesresande

Usch om det kommer in dvärgbandmask etc i Sverige pga insmugglade hundar osv. Ett virus som sprids via myggor på Reunion och andar öar tros även kunna sprida sig i Europa, får fästingars borrelia att framstå som rätt harmlöst verkar det som.
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/...,785701,00.htmlEtt under att folk vågar resa utrikes med tanke på alla larmrapporter man läser, tur att riskerna trots allt är små