Hej Bettson...roligt att se dig igen!
Men...jag håller nog inte riktigt med dig om det här...kanske beroende på att jag bor i en trakt där rovdjurshatet nått alldeles för långt...
Det finns ingen logik i att tanter inte vågar plocka bär i skogen och att man inte vågar låta sina barn leka utanför trädgården...
Det finns inga rådjur heter det pga av lodjuren...men många av jägarna vill helst inte ha rådjursköttet heller..och de är definitivt inte beroende av det utan jakt är idag ett rent nöje så länge det inte går under kategorin skyddsjakt..och den börjar ju bli onödig eftersom rovdjuren återvänt...
Viltolyckorna i trafiken blir färre med fler rovdjur och viltskadorna på skogen och havreåkern mindre om det finns varg...
Jag tycker nog att rovdjuren har en plats i vår fauna...men det skall vara med en viss begränsning naturligtvis..för mycket och för lite skämmer allt..
När det finns livskraftiga stammar så bör det hållas på en lagom nivå...och även innan vi kommit dit bör det kanske skjutas av individer med "felaktigt" beteende så att det inte nedärvs..
Jag känner väldigt dubbelt för jag har ju även tamdjur..men att släppa dem på en liten lycka i skogen utan elstängsel är att utmana ödet tycker jag nog...och släpper man en hund i skogen så tar man också en medveten risk...precis som man gör när man släpper på marker nära större vägar..
Jag jagar inte själv men jag har levt med jakt runt mig i hela mitt liv..min far jagar, min man jagar och mina barn har börjat jaga och jag bor i en bygd där vi har både lodjur och varg så jag lever mitt i det....
Man kan se saker på så olika sätt...