CITAT (Tesa @ 06-03-2006, 13:10)
Just det med att varg t.ex går för nära människoboningar är vad jag menar med "felaktigt beteende"...
Såna djur bör skjutas av för att inte beteendet skall föras vidare...
...och jag vet att elstängsel inte stoppar varg direkt men det ger iallafall en "varning"...maten är inte serverad på silverfat..sen får man räkna med risken...
Jag vänder mig mest emot att det ibland blir ren skrämselpropaganda...
T.ex så har vargen skrämt Stig Engdahl (vargskytten) och hans familj utanför Dals Ed så till den milda grad att de hägnat in sig med ett 2 meter högt staket och frun tar bilen ner på lagårdsbacken när hon skall utfodra hästarna och hönsen...
Det blir väldigt konstigt om han skall vara bilden av en djurhållare i vargbygd..
För jag känner ingen annan som är SÅ rädd för vargen..
Sen att rovdjuren anses ha ett högre värde än andra djur beror väl på att de inte är så många än så att alla individer spelar roll för att undvika inavel....
Det är väl bara så att vi får anpassa oss...nya ordningar...nya vanor...
Är nog överenns mid dig där. Inte skall man behöva var så rädd.
Själv skulle jag utan att tveka gå emot en varg med en träpåk. SKulle inte vara rädd.
Men...... om jag ramlade av hästen, bröt benet och inte kunde ställa mig upp. Då hade jag varit rädd. Hade nog både i vargens och mitt eget tycke förvandlats till lätt byte. Red efter mitt vargmöte aldrig ut utan mobiltelefon och cigarett-tändare så jag skulle kunna ringa hem och göra upp en eld i en sådan situation.
Men ingen av oss vet vad som händer den dagen vargen kommer i en stor flock.
Tänkt på lagådsråttorna. När det finns bara några få så ser man dom knappt. Ibland bara som en förbiilande skugga. Men...... i en ladugård där de blivit för många ( lftast i svinstall coh hönshus) där kan de bli ganska otrevliga. De känner sig så säkra att de inte går undan. Kommer du tillbaka till hönshuset och öppnar dörren och möts av femtio råttor ( stora som smågrisar) som visar tänderna och fräser, då känns det inget bra. De visar klart att stör oss inte, vi är inte rädda för dig.
I väldigt vargrika trakter vittnar människor om att vargar i flock på samma sätt visar ett annat beteende. De är inte skygga längre. De har en väl utvecklad jaktteknik där de omringar bytet. Framifrån fångar några vargar bytets uppmärksamhet medan några bakifrån så att säga avslutar jakten.
Så vad som händer när en flock om så att säga trettio djur skulle vara etablerad. Då skulle jag som inte är rädd idag nog bli bra försiktig.