CITAT (Tesa @ 06-03-2006, 16:28)
CITAT (Bettson @ 06-03-2006, 15:05)
Den officiella siffran var 2001 100 st. Så räknar vargforskarna med en årlig tillväxt v vargstammen om ca 20 %. Det skulle innebära att vargstammen i stort sett fördubblats sedan 2001.
saxat från naturvårdsverket..
"Varg 2005
Varg inventeras främst under vintern på spårsnö. År 2004 föddes det 11 vargkullar (föryngringar) i Sverige, varav 2 föddes i gränsreviren mot Norge. Antalet vargar i Sverige bedömdes vara mellan 99 och 108. Viltskadecenter, VSC, redovisar att det under vårvintern 2005 fanns 23 vargflockar eller revirhävdande vargpar i landet. VSC preliminära bedömning (20 december 2005) tyder på att föddes åtminstone 12 vargkullar i landet i maj 2005. Troligen kommer det att bekräftas ytterligare kullar senare under inventeringssäsongen, som just har påbörjats."
Ja jädrar i det. Jag var också inne på samma sida och hittade mina uppgifter.
COh sedan hur räkningen går till. Många jaktdistrikt har helt enkelt strejkat vid inventeringen eftersom de anser att naturvårdsverket inte tar hänsyn till kolakbefolkningen dr varg finns och att naturvårdsverket siktar på en stam om 500 djur.
Så de sista årens siffror är nog ´kanske inte så pålitliga.
Det sätt ut ytor varje år på en diagonal genom skogen. Så räknas spår och avföring inom en viss cirkel på i förväg utsatt platser. Och som sagt. på många håll gick jägarkåren i strejk. Och då uppskattade man siffrorna.
Nu tycker jag personligen att det var lite osmart av jägarna att gå i strejk för då finns det inte verifierat hur stor viltstammen är.
På samma hemsida utalar sig också experterna att de inte anser att rovdjuren är helt ofarliga för människa. Så ente ens en gång wxperterna vet så mycket egenltigen.