CITAT (LadyG @ 06-03-2006, 17:06)
Eftersom jag inget vet om hur farliga vargar är för människor skulle det vara intressant att se någon statistik på hur många som blivit bitna av varg de senaste åren.
Har fått för mig att det är betydligt vanligare att människor blir slagna av björn.
I modern tid finns inga angrepp på människor.
Det är därför det sägs att vargar är ofarliga. VIssa vargförespåkare påstår dessutom att varg aldrig har angripit människor. Fat det är väl ungefär lika korkat som att påstå att förintelsen aldrig ägt rum. gamla kyrkböcker kjuger inte. Inte gamal släkthistorier heller.
I slutet av artonhundratalet och strax efter sekelksiftet finns det gott om dokumenterade fall där framför allt barn blivit angripna. Situationen var då att det inte fanns så gott om vilt för vargarna att äta (typ rådjur och älg).
Därför gick vargen på tamboskap. Den kunde till och med ta sig in i ladugårdarna. Och barn och småvilt var ingen större skillnad.
Vargen kunde ta mindre byten om den jagade ensam. Större byten kunde bara jagas av vargar i flock. De gick så tillväga att de högg efter buken så att tarminnehållet kom ut. Sedan kunde de i lugn och ro avsluta pga av att bytet inte kunde rymma med hela tarmpaketet på marken.
Att vi i dagens läge inte har angrepp från varg på människa beror just på att än så länge finns det andra intressantare byten.Typ rådjur och älg. Men när dessa tar slut kan man förvänta sig att vargen styr sin hunger åt annat håll.
Dessutom så tror jag alldeles bestämt att antalet vargar har med "farligheten" att göra. OM vargstammen skulle tredubblas mot dagens siffror så skulle jag nog inte känna mig säker.
Sedan är det detta med små byten också. Litet barn i barnvagn. Näe, skulle inte tro att det skulla vara säkert om antalet varg var stort.
Det enda skyddet människan hade mot anfallande varg var eld.
Björn finns dock i modern tid som slagit människor. Bästa sättet när manmöter en björn är att spela död. Den leker inte med sitt byte till skillnad från kattdjuren utan vill endast döda.
Björnen har ju inte kommit så långt söderut som varg och lo. Det är jag tacksam för. Tom min man skulle vara rädd för en björn.