CITAT (Bettson @ 06-03-2006, 18:43)
Att vi i dagens läge inte har angrepp från varg på människa beror just på att än så länge finns det andra intressantare byten.Typ rådjur och älg. Men när dessa tar slut kan man förvänta sig att vargen styr sin hunger åt annat håll.
Då kanske det vore en god idé att minska älg- och rådjursjakten istället? Och bara hålla efter vargstammen så den inte flödar över åt
alla håll?
Ash, jag är ingen viltvårdare, så jag ska inte gissa så mycket

Dessutom så tror jag alldeles bestämt att antalet vargar har med "farligheten" att göra. OM vargstammen skulle tredubblas mot dagens siffror så skulle jag nog inte känna mig säker.
Det tror jag med, men av lite andra skäl kanske.
Ju fler vargar, dessto större risk att människa och varg träffas.
Effekten skulle bli ungefär den samma om hela sverige plötsligt bestämde sig för att börja orientera tre dagar i veckan.
Björn finns dock i modern tid som slagit människor. Bästa sättet när manmöter en björn är att spela död. Den leker inte med sitt byte till skillnad från kattdjuren utan vill endast döda.
Björnen har ju inte kommit så långt söderut som varg och lo. Det är jag tacksam för. Tom min man skulle vara rädd för en björn.
Ush, björn är jag rädd för och jag bor i Stockholm! De är så stora, för att inte tala om klorna, och om den skulle få för sig att "peta" på "liket" skulle jag antigen dö av hjärtinfarkt eller fara upp skrikande - och då vet ingen vad som kan hända...