CITAT (Latmask @ 07-03-2006, 11:38)
Dom ser fantastiskt häftiga ut!!!!!!!
Jag älskar varg och björn - på bild. Har argumenterat friskt för att de ska få leva fritt i naturen, men den krassa sanningen är att jag gärna ser att de lever fritt i naturen, så länge som det inte är där jag bor. Så jag inser att jag inte har rätt att yttra mig i frågan, vill jag inte ha dem här, så varför ska jag tycka att nån annan ska stå ut med att riskera att möta dem i skogen? Jag vill inte riskera att mina barn möter varg eller björn om de leker i skogen. Jättesorgligt men sant.

Jag tycker också de ska få leva fritt i naturen.
Men jag tycker likaså att det är människorna som bor där rovdjuren finns som ska få bestämma deras antal.
Jag menar så här. Om man noggrannt följer tex varg och lo låter dom finnas men till ett litet antal, så kommer det att finnas gott om mat för dom.
Man sköter regleringen av antalet rovdjur lokalt genom jakt.
På det viset så visar rovdjuren inget intresse för att skada varken människor eller tamdjur. Finns det gott om ätbart vilt så håller dom sig till den maten.
Genom reglering av rovdjur via jakt så försäkrar man sig om att det fortsatt finns god vilttillgång. Detta är i mina ögon den bästa samexistensen för människa och rovdjur.
Men att det i Stockholms innterstad eller för den delen i Bryssel ska sitta byråkrater och bestämma över rovdjursjakten, innebär bara att människor i den del av landet som har rovdjur får ett rovsjurshat eftersom de känner sig utsatta och hjälpslösa.
Måste säga att du har en sund inställning Latmask