CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-03-2006, 15:29)
Intressant i vargsammanhang kanske är att 70 000 svenskar varje år blir så svårt bitna av hundar att de måste söka läkare. Tänk om EN av dessa hundar hade varit en varg - jösses vilket liv det skulle bli!
För bara ett par veckor sedan fick en bonde i min kommun flera får rivna av två löskomna hundar. Flera liknande fall var det i somras inte så långt bort. Varför ger detta inte några braskande rubriker i kvällspressen? Eller krav på avskjutning?
Olle
Oups så många som 70 000. Men svårt bitna är väl att ta i. Så fort huden har gått hål på, behöver ju inte vara speciellt allvarligt så åker man ju för att få en stelkrampsspruta. De flesta behäver formodligen inte sys en gång utan behandlingen stannar på den nivån.
Sedan så tror jag nog inte att alla dessa bett är hundarnas fel. En hel del är faktiskt dålig uppfostran och en annan stor del är att man behandlar hunden illa. Den enda jag känner personligen som blivit biten förutom jag själv för 42 år sedan, är min brorson. Han kampade med sin hund om pinne ganska hårdhänt och tappade pinnen, kastade sig efter den samtidigt som hunden. Även det var ett lätt bett och helt och hållet hans eget fel.
Och bonden som fått två får rivna av lös-springande hundar.
En hundägare har strikt ansvar för vad hans hund ställer till med. Han är ersättningskyldig till lantbrukaren. Dessutom om lantbrukaren polisanmäler honom så har dessa hundar koppeltvång framöver.Förr så var det skäl för avlivning om det upprepades, vet inte hur det är idag.
Och hunden är faktiskt släkt med vargen. Är egentligen ett rovdjur det också fast vi har tämjt det i så många generarationer. I en hund utan fostran kommer vilddjurets instinker i dagen.
Jag tycker nog i så fall att det finns inga dåliga hundar, bara dåliga hundägare.
Tittar på vår egen hund. Hon har behov av strikt sträng fostran för att vara lycklig. HOn är säker, snäll och helt underbar.
Hade hon hamnat hos någon som inte fostrat henne hade hon förmodligen varit avlivad idag. Ju tuffare hund desto vikigare fostran.