CITAT (flaxss @ 19-02-2006, 16:53)
dadlar om du hittar färska sånna så köp . ät dom å spar kärnorna sen så tvättar du dom någa sen lägger du dom mot sidan . så dom i en djupkruka dadlar utveklar en lång och tjock rot som dra ner kärnan i kruka där av högkruka . det är en naturlig grej dom gör för att skydda kärnan och för att söka vatten . har haft dadlar i försmå krukor där den första rotten har sprängt dom men dom var små dom krukorna . sen efter du planterat dom ha dom fuktit . sen när det tittar upp en tandpetare liknade sak vattan mycket mina första dalra jag sådde hadde jaf jorden nästintill vatten sjuk .dadlr är lätta tycker jag klara torr luft bra även dinna egna odlasse kommer ju växa upp i din miljö å trivas bättre än inköpt . dadlar kna skötas på samma sätt som medelhavs växt dom kklara -5c

:wub:
hoppas detta går å läsa annar så får jag skriva om det :D :lol: :D
Den 5/2 åts Julens sista torkade dadlar och kärnorna fick ligga i vatten 1 dygn. Stoppade ner kärnorna i en liten plateringskruka. Ingenting har kommit upp. Men idag tyckte jag att krukan stod så snett, lyfte på den och såg två "jätterötter" som stack ut genom hålen i krukans botten!
Har nu planterat om i en större kruka och ska se till att vattna mycket!
Vad kul om det lyckas bli en palm!
Flaxss: Det gick ju att läsa!!!