CITAT (little.lunatic @ 07-03-2006, 13:56)
Jag måste bara kommentera Pirums inlägg på den första sidan här:
Visst kan man låta trafikolyckor och sjukdomar låta begränsa lodjursstammen, det enda problemet med detta otroligt väl genomtänkta förslaget är att det begränsar den mänskliga stammen också! Vad är det för mening med en nollvision i trafiken om vi offrar några civila för att hålla lodjursstammen i schack? Och varför tror du virus som H5N1 (Fågelinfluensan) uppstår? Jo av en eller två anledningar; Djurstammen och/eller människostammen har blivit för stor så en del måste "dödas av" för att inte vi ska utrota varandra eller skada jorden/livet på en massa andra sätt. Det är helt enkelt naturens sätt att slå tillbaka MOT OSS!
Såhär har det varit i hundratals miljoner år och helt plötsligt dyker vi människor upp och säger: "Vi tar över härifrån". Skulle inte tro det...
Skulle H5N1 utvecklas till en pandemi så har vi ingen annan att skylla på än oss själva. Det är surt jag vet och det känns inte som att man aktivt gått ut för att överbefolka jorden, men om vi rannsakar oss själva lite noggrannare så ser vi nog det... Någon som håller med? Det gäller att tänka rationellt och inte känslomässigt - Inte alltid så lätt med andra ord...
Klart att jag tycker om lodjur, men allt går i ett kretslopp, man skulle kunna säga att vi är för många som tycker om dem. =)
Pirum, tänk i lite större perspektiv än "Synd om de söta lodjuren", snälla.
Så du anser alltså att man skall skjuta av viggar och andra vilda fåglar (tranor, svanar mm), pga fågelinfluensan? Orsaken till fågelinfluensan är människans fabriker av tamfåglar, det har inget med vilda bestånd av fåglar att göra. Visst finns det fall när det blir alltför många individer av vilda djur, t ex har det ju under de senaste 30 åren funnits alltför mycket klövvilt. Men det beror ju på att människan tagit bort rovdjuren och gett dem obegränsat med mat pga alla hyggen.
Älgar och rådjur dödar ca 20 personer/år, de senaste 100 åren har max 5 personer dödats av rovdjur (jägare dödade av björnar).