CITAT (Reserv @ 08-03-2006, 09:41)
CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 09:07)
CITAT (shiva @ 08-03-2006, 02:48)
Shopping av kläder / jaga varg? Härligt smart jämnförelse?
Jag menar att det är samma mekanismer, och jag inser att jämförelserna är rätt provocerande, men det var också delvis meningen. Håller dock med att bingo kanske oförskyllt får sig en känga, och även äppelträdsskövlaren.
Internationell klädindustri, blomsterproduktion, det ska jag bespara den här tråden mina åsikter om

Är själv inte jägare förresten, och om jag skulle bli det så hamnar rovdjuren längst ner på min lista över djur jag vill jaga.
För att använda ett ord som inte är provocerande kanske

Alla nämnda saker oavsett om det är klädköp eller jakt ger åt vissa individer en
tillfredsställelse , dom får sitt behov av tillfredsställelse tillgodosett när dom får skjuta vilt av alla de slag. Det ger en kick åt kroppen som faktiskt är jämförbart med den kick en knarkare får när han tar sina droger, det frigör ämnen i kroppen som människan känner sig tillfredsställd med. Låter lite sjukt kanske men så ligger det nog till för många av jägarna, och det va´inte alls fel att dra in bingon där heller, spänningen är densamma för bingospelaren som för jägaren. Jag tror inte att det bland sveriges jägarkår vimlar av sadister som jagar för att se nåt djur lida, men visst ger det väl en kick att få sikte på det man väntat på i så många timmar. Nu handlade juh inte om älgjakten utan om lodjursjakt

Där hoppas jag att dom bara skjuter undan dom som kommit för nära bostadsområdena, samma med vargar, så många finns det juh inte av dom så man måste ut och skjuta hej vilt. Men inte är det väl en öppen jakt på lodjur? Är det inte just bara specifikt dom som kommit för nära dom ska ha bort?

Frågan är väl vad den sk tillfredställelsen beror på.
En oerhärt fattig människa jag känner hörde jag göra följande uttalande en gång.
Han var glad för att han kände sig så rik.
När jag tittade lite förvånat på honom så förklarade han.
Jag har hö på skullen till djuren för ett helt år. Jag har fodersäd också för ett helt år bärgad. Jag vet att hur stora skulder jag än har så behöver mina djur inte svälta.
Jag har potatis och grönsaker i källaren.Jag fick en halva älg i jakten. Då vet jag att det inte behövs så mycket mer för att ha mat på bordet till familjen. Kaffe kan jag inte producera men det kan vi vara utan.
Så jag känner mig så rik............
Det fick i alla fall mig att fundera en hel del. Jag har ofta när det har slaktats älg gått ut i slakteriet. Det har varit väldigt hög luft där ute och skämten har haglat tätt. Nu förstod jag vad det beror på.
Jag tror det är en inbyggd instink vi har kvar sedan uråldriga tider. En glädje att veta att man har mat en bra tid framöver. Den instinkten tror jag sitter så djupt eftersom de förhållandena varit nån miljon år eller så att människan arbetar/ jagar för mat. Så det spelar ingen roll att vi kan gå till affären och göra matinköp. Ränderna går inte ur.
Jag har själv känt ungeför samma sak fast jag inte jagar när man gjort saft och sylt. Just känslan av att skafferiet är fullt och kommer att vara det för en lång tid framöver. Eller hur är den moderna känslan som ersätter avslutad lyckad jakt.Vi får lön. Vem farao har inte känt sig lite piggare och gladare den dag man får lön. Det är precis samma mekanism som gjädje över en lyckad jakt.
Attt sedan jakten innehåller ett moment av spänning är väl inget att sticka under stol med.
Själv deltager jag ofta vid jakt utan bössa. Har varit observatör på jaktprov.
Kan säga att jag tyckte det var oerhört spännande. Det jag överraskades av framförallt, var att viltet inte på något sätt var chanslöst eller verkade stressat trots hundjakt.
Dom stannade till både nu och då och kunde stå långa stunder och kolla läget helt lugnt. Trodde faktiskt själv att hundarna skulle stressa mera och att det skulle vara en snabbare jakt än vad det var. Viltet hade också gott om möjligheter att lura upp hunden riktigt rejält.