CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 15:50)
CITAT (Pirum @ 10-03-2006, 14:39)
Tidigare var det vi som bestämde vad som skulle finnas i affärerna. Det vi inte ville ha försvann. Det vi frågade efter togs in. Nu är det Ica, Coop och Axfood som bestämmer vad vi ska få köpa."
Nja lite bestämmer vi väl

om ingen köper så fär de sluta med varan,
de har ju inte råd att tillverka något som ingen köper.
krister
Hm, ja, det har du såklart rätt i

Det går fortfarande att utöva viss konsumentmakt

(Hoppas därför på vittspridd bojkott av Coops köttbullar nu;) )
Tror Karin på Aftonbladet mest syftade på att vi idag kan välja "leverantör" (Coop, ICA, etc) men inte "producent" eftersom producenterna är helt anonyma.
Håller med Andersen om att EMV är ett otyg, det sätter enorm press på priser, något som går ut över arbetare, bönder, ja i stort sett alla. Samtidigt som ICA, Axfood etc håvar in vinsterna, för så värst mycket billigare för oss konsumenter blir det ju inte.
Frågan är om det inte är dags för även en rättvisemärkning av svenska produkter. Rättvisemärkning (finns några olika) syftar till att ge bönder i u-länder ett garanterat minimipris, som alltid ligger över världsmarknadspriset och som alltid ligger över produktionskostnaderna.
I dagsläget är ju många svenska bönder så hårt trängda att det inte går att klara sin ekonomi. Därför slutar många bönder i dagsläget. (En del beror dock på att bönder pensioneras i större omfattning än nya bönder kommer till).
När det gäller exempelvis potatis så verkar det som att bönder får ner till 70 öre per kilo för potatisen. Rätta mig om jag har fel, men tror det ligger där nånstans. Det är givetvis supersvårt att bedriva ett jordbruk där priset är så hårt pressat, småskalighet och naturlig variation i skörd år-från-år blir en omöjlighet. Istället måste det till stora industrijordbruk med besprutning och fan vet allt.
Nä, jag vill köpa mat där jag vet att bonden fått ärligt betalt. Köpa en vara där bonden får 10% och butiken tar 50%, nä tack.
Sorry, nu spårar jag ur, får nog bli en annan tråd kanske.