CITAT (Ronny @ 30-11-2002, 12:24)
Man brukar säga att rot och krona står i paritet med varandra. Dvs. så stor som kronan är (stammen undantagen) så stort är också rotsystemet.
Om det här trädet är stort är det sannolikt gammalt också och om brunnen nu ligger så nära som fem sex meter så borde rotsystemet redan ha gjort den åverkan på brunnen som möjligen skulle ha kunnat uppstå.
Tämligen riskfritt nu alltså........
Hej Ronny,
Jag håller med om att brunnen borde ha skadats för länge sedan.
Det här att luft- och rotkrona liknar varandra har jag blivit lite skeptisk till. Det stämmer ju att de står i balans med varandra, och särkert kan man tala om lika storlekar i fråga om volym. Men de är inte särskilt lika varandra.
Titta på en gran till exempel. Utbredda, ytliga rötter medan trädet är smalt i förhållande till sin höjd. Eller tallen. Med ganska vid krona och djup pålrot (fast andra vidsträckta också).
Lövträdens rötter förändras ju med åren ganska kraftigt också. Från det unga trädet med djup pålrot, till det äldre helt utan. För fruktträden är det ju generellt så att rötterna sträcker sig i bredd lika långt som luftkronan - men så är det inte med t ex björken, som har grenar längre ut.
Ju mer jag beskådar rötter desto mindre tycker jag man kan lära något generellt, annat än för de specifika arterna.
Hur tänker du kring generaliseringarna?

kul bild jag hittade på nätet.