|
Hej Rhodoskillen.
Rhodoskillen. Härligt! Där är det fint och för ungdomarna fullt ös.
Ja du det där med att inte kan sova skulle jag kunna skriva flera böcker om. Men några råd är svårt att komma med. Vi är ju så olika. Har bara dom förhållningsregler som jag tror är viktiga och dom kan jag dela med mig Här är vad jag tror på...
Sov aldrig på dagen. Att säga ” Jag måste gå och sova en stund, för jag sov så illa i natt” Tror jag är helt förkastligt.. Man kommer in i en karusell, där man sover på dagen och ligger vaken på natten och plötslig har man fått en helt ny dygnsrytm. Att inte äta mycket och tung mat på kvällen, så magen måste göra ett hästjobb på natten. Att ha en fast rutin för sovdags, att lägga sig klockan 11 en kväll, klockan 12 nästa och 3- på natten tredje kvällen är ingen smart livsföring för en bra sömn.
Tror att det är bättre att ta på sig en extra filt än att ha det för varmt i sovrummet. Jag får kopparslagare på morgonen om jag sover varmt.
Att ligga och vrida och vända sig krampaktigt försök att tvinga fram sömn, bara har motsatt effekt, man blir istället klarvaken. Ta en bok och läs, klapp katten, slå på TV och ligg inte och rotera som en propeller i loppkassan..
Nog undrar du, men om dessa regler nu är så bra, varför sover inte människan då? Jag kan inte sova på grund av värk, kan inte äta hur mycket tabletter som helst. Kroppen vänjer sig snart och till slut hjälper inget Tabletter är aldrig någon utväg i längden. Naturligtvis kan man inte helt utesluta all medicinering, men allt måste ske med måtta..
Hoppas att det ordnar sig för dig med både sömnen och jobb.
Ann.
|