Det blir ju en krock mellan oss människor som vill ha en viss ordning och naturen som vill ha sin. Vi vill ha krusbär varje år men om lössen är många ett år vill de ha också...
Men är det inte så att vi skapar oss själva större problem om vi förväntar oss att kunna skörda blom och frukt varje år av alla sorter som vi har i trädgårdarna?
Jag hoppas på all min blom och frukt varje år, men jag tror inte det förekommit ett år när allt blomstrat och givit frukt. Alltid har något blivit uppätet eller skadat. Upptäckten av detta gör att jag gläds mer de år jag får bra, frisk blom och frukt och att jag accepterar att det ibland inte blir något alls.
Och så tror jag på att odla olika sorter, också om man vill ha många jordgubbsplantor, tomater och annat. Jag tillhör dem som likt ett barn står vid godisdisken och vill ha en av den och en av den andra, och sällan sätter jag mer än en av varje sort på samma ställe.
Folk tycker jag har gröna fingrar, men snarare är det nog att jag planterar så många olika sorter i olika jordar att jag helt enkelt bara måste lyckas någonstans. Och det blir gott nog.
--------------------
|