Man kan ha saften till annat än att dricka också! Den här parfaiten bjöd jag mina födelsedagsgäster på idag och den gjorde succé. Såg otroligt vacker ut förutom att den smakade fantastiskt. Ursprungsreceptet är egentligen med hallon och apelsinsaft. Lite småkrångligt kanske, men värt besväret!
Blåbär-och fläderparfait
ca 8 personer
500 g färska eller tinade blåbär 2 msk flytande honung 2 dl koncentrerad fläderblomssaft 2 stora äggvitor ¼ tsk salt 3 dl vispgrädde ev. blåbär och fläderblomma till garnering
Tag undan lite blåbär till garnering, lägg in dem i kylskåpet. Mosa resten av blåbären till puré i en bunke eller med mixer. Rör ner honungen och ställ purén åt sidan. Häll flädersaftkoncentratet i en kastrull, koka upp och koka häftigt utan omrörning i exakt 3 min. Vispa under tiden ihop äggvitor och salt i en stor bunke till ett fast skum. Häll genast i den varma saften i äggvitorna, vispa hela tiden. Fortsätt vispa tills smeten är tjock som ogräddad maräng. Blanda försiktigt i blåbärspurén. Vispa grädden så att den blir tjock med inte hård och vänd ner den i smeten. Häll blåbärsgrädden i formen, låt det vara lite högre i mitten. Frys parfaiten i minst 5 tim eller ännu hellre över natten. Kan dock förvaras i kylskåp i 30 min –bör tas fram en stund före servering. Garnera med blåbär och fläderblom strax innan det är dags att servera. [B]
|