Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Formklippta björkar, Har de någon framtid?
          noora
          Inlägg 20-03-2006, 10:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Vi har fyra små formklippta björkar i trädgården (2-2,5 meter höga). Kronorna är klippta till bollar. Enligt förra ägaren var det skott som kom upp efter att de hade fällt flera stora björkar. Det var de som började med formklippningen, mest för skojs skull. Vi fortsatte underhålla formen eftersom det ändå ser lite kul ut.

Hur länge man kan räkna med att man kan behålla formen på björkarna? Kommer de att växa på höjden om man slutar klippa dem?

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 21-03-2006, 14:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag kom att tänka på en björk utanför Strömstad som formklippts sedan 1930-talet och har en krona som är ca 7x4 meter, ganska stor volym alltså. Ägaren har varit en riktigt pedantisk klippare varje år och kronan är mycket tät.

I den björken är de grövre grenarna korta samtidigt som trädet får behålla och utveckla en mängd blad. Det finns inget i konstruktionen som gör att man ser vilken av de större stamgrenarna som kommer att skadas eller fläkas, och ingen topp som åskan vill gå ned i eller stormen slå av.
          Fortsätter den att klippas så noggrant varje år ser den björken ut att ha bättre förutsättningar att leva länge än en friväxande.

Men som sagt, det sker inte utan en hel del jobb. Jag minns att mannen berättade att det tog ungefär en helg att klippa björken, och då höll han på från morgon till kväll. I sommar kanske jag får ta över jobbet, men jag kan inte säga att jag ser fram emot att ägna en hel helg åt det...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon