Hej,
Ett obeskuret äpple- och päronträd ger fler frukter än ett beskuret, men de blir mindre. Om trädet blommade är orsaken att det inte finns pollinerande träd i närheten eller att det är brist på bin och pollinerare eller att det blåste eller regnade under blomdagarna. Det finns också insekter som äter upp blommen. Om det inte blommade är det orken, skugga eller angripare som är orsaken.
Att beskära ett gammalt päronträd utan att förkorta trädets liv låter sig inte berättas i ett enkelt meddelande. Du kan titta in på
Beskärning kärnfrukt .
Döda grenar kan du såga bort. Om du sågar intill levade ved, lägg snitten strax utanför
grenkragen.. Också när man tar bort döda grenar lägger man skarpa snitt med vass såg.
Att hellre såga grova grenar än många små snitt är en myt som inte har något med trädets biologi att göra. Grova sår läker inte medan många små gör det. Tyvärr stympas alltför många träd idag bland annat på grund av myten om att skära grovt som du nämner.
Om jag vore du och hade något så relativt ovanligt som ett gammalt päronträd skulle jag anlita en utbildad trädbeskärare och lära mig så mycket av denne som möjligt innan jag hoppade upp i trädet själv med beskärarverktyg. Beskärare som lärt sig om trädens biologi finns här
http://www.tradgard.org/beskarning/frukttr...dsbeskarare.htm.