Thomas,
Mycket på din lista känner jag inte till då jag undersöker bara sånt som borde klara sig i zon 2 i Stockholm. Du har nog minst 2 - 5 (?) ggr större urval, skulle jag gissa.
EvaMaria & Sunsation har jag själv beställt från Burncoose i England. Svindyra men de har kanske några kvar? De övriga är tyvärr obekanta för mig så jag kan inte jämföra dessa med min "drömlista". Min "drömlista" finns i ett inlägg tidigare i denna tråd.
Jag har inte beställt från Bulk själv, men fick alltid bra svar på mina frågor. Här är en opinion från Olav Kalleberg klippt från magnolias diskussionsgrupp på Yahoo:
I will list several of the best ones I have come across: Rein & Mark Bulk (*****), J. M. Smits(*****), Karan Junker (*****)(PMA Plant Specialities), C. Esveld (***), magnoliastore.com(****), Eisenhut (***), Roslyn Nursery(***) and McCracken's Nursery(****). Burncoose Nursery has not succeeded exporting to Norway. They claim they export worldwide. Karan Junker managed what Burncoose did not: Export to Norway. Extra tests had to be done. I paid for this, of course. The asterix: 5: Best on quality/prices, 1: Not recommended. Best wishes, Olav
Det påstås att de norska zonerna skall motsvara de svenska, men det vete fåglarna. Sen är inte de svenska lika entydliga för magnolior som för äppelträden, t.ex för Magnolia Obovata sätter Trädgårdshuset zon 2, Zetas zon (4), Olav zon H3-H4. Jag adderar 1½ zon för säkerhets skull, dvs minst H3-H4 för zon 2 i Stockholm. Tiden får utvisa hur rätt det är. Sen skall jag kanske satsa på några gränsfall, men vill lära mig lite mer innan.
Magnoliastore kommer ut med en ny lista månadsskifte augusti/september och då måste man hänga på låset då de åtråvärda arterna går åt.... Sen måste man jaga olika plantskolor på webben och räkna med att man kanske få köpa "en här och en där...." Jakten är nog en del av tjusningen, längtar redan efter ett stort paket från England i slutet på april.
Har för mig att även Eisenhut uppdaterar sina listor i september, dock utanför EU betyder tull, mm.
|