Jag gillar verkligen köttätande växter och tycker att det är synd att dom så ofta säljs utan bra information på hur man ska få dom att leva längre än ett par månader... min allra första dog, men det var innan jag hittade
sarracenia.com. För att inte tala om att dom rätt ofta säljs i dålig kondition av affärer som inte vet hur dom ska skötas, jag såg kannväxter på IKEA och det är ju som att veta att dom kommer vara döda inom en månad. Men dom här såg ju rätt pigga ut på bilderna, även om det kan vara svårt att avgöra säkert.
(Jag gick faktiskt och köpte en ny venusflugfälla nu när jag åkte förbi plantskolan... det hade jag iofs tänkt på ett tag men nu blev jag inspirerad

)
Kannväxten, förresten, borde överleva om du får venusflugfällan att överleva. Dom vill också ha ljus, fuktighet och inget gödning alls. Jag har inte haft någon själv, men har hört att dom är väldigt känsliga för tillsatserna i vanligt kranvatten även för att vara köttätare (regnvatten gäller), men framförallt att dom inte tycker om att bli flyttade på eller få sin miljö ändrad. Dom här växterna ska man mest lämna ifred.