Hej,
jag är ny på detta med odling och har gjort en storsatsning. Jag bestämde mig från förra året att forsla ut en himla massa jord till mycket karg skogstomt på en ö i stockholms innerskärgård. Höll på som en tok och bar säckar från affär till bil, bil till båt, båt till odlingställe långt upp på ön - knäckte nästan ryggen av mig och min sambo!
Allt såg så snyggt ut när vi ansåg oss färdiga med odlingarna och hade tömt proffsen i affären på alla deras knep och några gifter skulle vi ju inte använda oss av, men vi la på odlingsduk för att förhindra vissa skadedjur.
Allt - ALLT blev angripet och oätbart! Orange larver, illgröna larver, vita larver, bladlöss, något som liknar spindelnät spanns runt alla vinbärsklasar och krusbärsbusken blev helt uppäten av någon halvstor ljusgrön/svart larv, sniglar i alla tänkbara modeller dök upp i drivor både med snäcka och utan. Jag skall vara ärlig vitlöken, gräslöken och vårlöken angreps inte och dillen gick till viss del att använda men resten; persilja (storblad och vanlig), morötter (tidig och sen), basilika, timjan, koriander, ruccola, vinbär, krusbär, gurka, slanggurka, spritsärter, rosmarin, rädisor, smultron, rabarber, citronmeliss... suck. Förutom alla dessa snuskiga smådjur som grävde hål i allt så betades det till viss del i landet av både hare och rådjur. Snacka besvikelse, jag trodde inte att det skulle vara så svårt att odla lite grönsaker!
I år ser det inte bättre ut trots nya krafttag och "växelvis odling" så att rädisorna vi inte fick smaka av i fjol flyttat till där morötterna vi heller inte fått smaka i fjol stod mm.
Skall vi ge upp odling helt eller skall vi använda oss av något "miljövänligt" skadedjursbekämpningsmedel eller har någon några andra tips så tar vi mycket taksamma emot dessa!!!