hej, men det som nu inte orkar eller kommer i håg att de högt upp har sjukt äpple eller inte sprutar med diverce medel bara för att de inte bryr sig borde byta sort. Läser just nu om sjukdomar och det är bara inom frukt-privat-odlingen man har denna inställning men i byn här finns bara två träd TB köpta på plantskola i Umeå ,olika, men båda är sjuka. Nu sprider dessa kräfta i byggden men jag kommer att byta ut dem mot sorter som är lite bättre och betydligt friskare. Men har inte kommit så långt men finnland genom Gränna plantskola har sorter som verkar mycket bra men måste vänta så jag får smaka dem först. Du kan inte hjälpa mig med en ympkvist av Fredirk för att se om den går här uppe eller i växthuset Har misslyckas på grund av "låt gå som vanligt" men tänk om det går som i tyskland och danmark att resistenten "TAS" bort av de kära vännerna som önskar de skorvtrevliga sorterna??? I Danmark så jag att en firma frivillige tog bort flera sorter av denna orsak vad forskarnas arbete kastades bort till ingen nytta och då en 20-40 år?? Man kan säga vad dåligt jobb de gjorde men ochså vad jättedumma odlare som inte bättre förstod: Jag är glad att jag fick kontakt med EKO-frukt i Hallstahammar som sa rent ut antingen det ena eller det andra. Jordbruksverket gjorde det samma. Men svenska fritidsodlare vill göra absolut tvärt om och det tror jag inte på eftersom naturen är så känslig. Därför bör en lag som säger att spruta om du har dåliga sorter i din trädgård så skulle de sluta med sitt skräpp. Men nu måste vi som vill ha bra sorter spruta i förebyggande syften för att sjukdomarna inte skall ta död på våra"RESISTENTA, eller däråt" så de inte tappar sin verkan. Svenska regeringen med svenska fritidsodlares mångfald skall uppmuntras så att mångfallden hålls vi liv med dess tokiga ideer. När ingångshålet till återvinningen var för LITET åtalas en äldre dam som inte orkade lyfta locket och et fullt frisk kontrolant ville inte avsikligt hjälpa till utan ville åtala denna dam som gjorde sitt bässta , SKANDAL miljösverige hon borde haft en medalj och kontrolanten i fängelse på 1 år för att inte hjälpt en "äldre" dam med hjälp. Jag ger inte mycket för dina ideer om att allt ting skall få odlas. Men jag är ju mycket privigilerad som skulle klara mig på mina resistenta äpplen men vet inte hur de smakar och de i byggderna vill ha sorter som är bra, ger goda äpplen men friska. Då merar jag att om man vill ha Ingrid Marie så varför inte Falläng De Jong som är odningsbar utan sprutning t.o.m. zon5eller6??? Jag tänkte att svenska folket som har dessa sorter skulle hjälpa mig men de finns inte eller inte vågar svara. Vart finns EKO-odlarna?? ja inte på odla.nu Men de har träd som danmark vet men inte någon i sverige vill berätta??? Men snart bryr jag mig inte för jag kommer att söka EU-pengar för att snabbare nå målet svensk äpple-odling till svenskarna. Tack för att du svarar, Sven (Flera persikor har tagit sig med nya ymptekniken, Persikobyyn?? beställde 4 fröst kvistar men fick 8???? Varför???Persikobyyn = Norrfors zon 5)
--------------------
|