Jag tror inte att boxern egentligen är mer lättförstörd än vad någon annan ras är. Har de farit illa hos någon så påverkar det dem vilken ras de än tillhör.
Jag tog en omplacerings tik för ett antal år sedan. En boxer som kom från en uppfödare, som i sin tur köpt hunden av en annan uppfödare. Hon betedde sig riktigt illa hemma hos dem. Vi hade tidigare köpt en valp av dem, som tyvärr inte blev så gammal, men vi fortsatte hålla kontakten och hälsade ofta på. Satt vi och fikade i köket och gick till ett annat rum var hunden uppe på köksbordet och välte kaffekoppar, på promenader gjorde hon utfall mot andra hundar och de hade mycket jobb med henne.
När dessa uppfödare skulle skiljas erbjöd jag mig att var hundvakt en helg, när flytten skulle ske. Och det var just denna hund de gärna ville ha hjälp med. Min sambo tyckte att jag var helt dum i huve´som tänkte ta hem den tiken till oss, han trodde att hon skulle riva hela huset.
När jag hämtade henne och hon gick iväg utan de andra hundarna var det som att vända på en hand. Hem resan gick på 10 minuter och hon satt så lugn och stilla i bilen. Vi kom hem, sambon stod missnöjt och rullade med ögonen, hunden smög försiktigt ur bilen, in i huset. Hon gick en vända och kikade in i alla rum för att sedan gå och lägga sig i vår gamla hunds korg. (som sambon faktiskt hämtat ned från vinden

) Sedan sov hon i 2 timmar, hon snarkade så det dånade. Vaknade, fick en promenad (hon gick helt plötsligt fint i kopplet) In igen kröp upp i knät hos sambon och sov resten av den dagen.
Tror ni vi lämnade tillbaka henne?
Icke... Hon trivdes helt enkelt inte i kennelmiljön, fick ingen lugn och ro, och inte tillräckligt med uppmärksamhet.
Vi hade dock inga barn då, så i dag skulle jag vara mycket försiktig med att ta en omplacerings hund. Dels för att man aldrig kan veta vad de varit med om, har man små barn finns inte lika mycket tid för engagemang, och jag tror att ofta behöver nog en omplacerings hund ganska mycket lugn och ro i början för att bo in sig.
Men det är vad jag tror, det finns säkert många sidor av detta.